השופט השמרן מסתייג מצעדי הממשלה: "לא התכוונתי לחקיקה"

    ישראל רובין 2 Comment on השופט השמרן מסתייג מצעדי הממשלה: "לא התכוונתי לחקיקה"

    שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, שמתח בעבר ביקורת על עילת הסבירות, מתייחס לחקיקה: "לא חשבתי באותה הרצאה על תיקון בדרך של חקיקה; חשבתי על מגמה שתבוא לידי ביטוי בפסיקה"

    השופט נעם סולברג צילום: Yonatan Sindel/Flash90
    2:00
    06.05.24
    נתי שולמן No Comments on קמיסר: "ביטבוקסינג? אל תתענגו על וואקלי; זאת לא המטרה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צעד חריג: שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג מתייחס הערב (שני) לצמצום עילת הסבירות, בהודעה רשמית שהוציאה הרשות השופטת ומביע הסתייגות מהצעת החוק שמקדמת הממשלה. זאת, על רקע השימוש הרחב שעשו בימין בדבריו של סולברג בעבר ביחס לעילת הסבירות.

    "ניתנת האמת להאמר: לא חשבתי אז, לפני 3 וחצי שנים, באותה הרצאה, על תיקון בדרך של חקיקה; חשבתי על מגמה שתבוא לידי ביטוי בפסיקה", מסר השופט סולברג בהודעה הקצרה. "בסיום הרצאתי אף ציינתי, כי פרשנות, סבירות ומידתיות 'מזמנים אתגרים משמעותיים, ומחייבים אותנו להרחיב ולהעמיק את הדיון החשוב על אודות גבולותיו הראויים של שיקול הדעת השיפוטי'".

    זמן קצר לאחר מכן הוציאה הרשות השופטת הודעה נוספות, במסגרתה ביקש השופט סולברג להבהיר כי לא נקט עמדה ביחס לחקיקה: "השופט סולברג השיב לשאלה ביחס למאמרו מלפני 3 וחצי שנים, ולא נקט כל עמדה ביחס להליכי החקיקה שבימים אלה".

    יש לציין כי מדובר בצעד חריג במיוחד, שבו שופט מכהן מתייחס לחקיקה שמבצעת הכנסת בעוד ההליך הפרלמנטרי מתנהל, אך כאן כאמור נעשה שימוש רחב בדבריו של סולברג עצמו, אותם אמר בעבר במסגרת הרצאה ובשל כך חש השופט סולברג צורך להעמיד דברים על דיוקם.

    סולברג, שומר מצוות ותושב גוש עציון, מונה לשופט בית המשפט העליון בזמן כהונת שר המשפטים יעקב נאמן בשנת 2012 ונחשב לשופט השמרן ביותר בעליון, שממעט עד נמנע מלהפעיל ביקורת שיפוטית על חקיקת הכנסת. בפסקי דין רבים מוצא את עצמו סולברג בעמדת מיעוט אל מול חבריו השופטים הליברלים-אקטיביסטים.

    לפי שיטת הסניוריטי, לפיה נבחר לנשיא העליון השופט בעל הוותק הרב ביותר, צפוי סולברג להתמנות לנשיא בית המשפט באוקטובר 2028, עם פרישתו של השופט יצחק עמית.

    בליכוד הגיבו: "כבוד השופט סולברג שב והבהיר שהוא דבק בעקרונות הקיימים לגבי תיקון עילת הסבירות, בדומה לנשיאי העליון לשעבר, השופט גרוניס והשופט לנדוי. בניגוד לפרסומים בתקשורת, ובהתאם להבהרה שהוציא, כבוד השופט סולברג לא סתר את מהות החוק – צמצום עילת הסבירות בנוגע לנבחרי ציבור. הפער הקיים הוא טכני ונוגע אך ורק בדרך תיקונה, אם בפסיקה או בחקיקה.

    "מאז השופט סולברג אמר את דבריו חלפו 3 שנים וחצי, דבר לא השתנה והשופטים לא שעו לקריאתו ולא שונתה הפסיקה. על כן, הקואליציה תקדם את תיקון עילת הסבירות בדרך של חקיקה, לפי מתווה סולברג".



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      עוד הוכחה שאין דמוקרטיה גם מי חושב אחרת לאחר זמן מיישר קו עם הזרם האנרכיסטי

      1. ש ר ו ן הוא לא יישר קו בכלל. הוא מתנגד לעילת הסבירות אך אמר לפני 3 וחצי שנים שהשופטים צריכים להפסיק לפסוק עם העילה הזו אך אין צורך לשנות זאת ע"י חוק. אלא פשוט לעשות זאת בלי צורך בחוק. ציטוט מדבריו– :"מגמה שתבוא לדי ביטוי בפסיקה" (במילים פשוטות- לעשות זאת –להפסיק לנמק "זה לא סביר" אך בלי לחוקק.)